PERCEPȚIA CONTRIBUABILILOR PRIVIND INTEGRITATEA ANGAJAȚILOR SERVICIULUI FISCAL DE STAT

Data:
Jan 22, 2024

Percepția contribuabililor privind integritatea angajaților Serviciului Fiscal de Stat.

Serviciul Fiscal de Stat a organizat în perioada 05-29 decembrie 2023 un sondaj de opinie privind percepția contribuabililor aferent integrității angajaților autorității, în contextul evaluării constante a gradului de satisfacție a persoanelor care interacționează cu autoritatea fiscală.

În cadrul sondajului de opinie, deșfășurat prin intermediul Sistemului Informațional Automatizat „Evaluarea gradului de satisfacție a contribuabililor”, au participat 141 de contribuabili.

Din numărul total de respondenți, 89% au declarat că au interacționat cu Serviciul Fiscal de Stat în ultimele 12 luni, iar alte 11% nu au avut nici o tangență cu autoritatea fiscală în perioada de referință.

Dintre cei care au avut interacțiune cu autoritatea fiscală, 93 la sută au declarat ca n-au recurs la relații personale pentru a soluționa unele situații în raport cu Serviciul Fiscal de Stat, între timp ce 7% au menționat că au adoptat un asemenea comportament.

Fiind întrebați cum apreciază activitatea Serviciului Fiscal de Stat din punct de vedere al integrității și al anticorupției, 54% au acordat calificativele „bine” și „foarte bine”. Nota medie la acest capitol a fost apreciată de 18% din respondenți, în timp ce 28 la sută au dat calificativul „rău” și „foarte rău”.

Fiind întrebați la ce nivel ierarhic există cel mai mare risc de manifestare a corupției în cadrul Serviciului Fiscal de Stat, 24% au menționat funcționarii cu funcție de conducere, 23% - în rândul celor cu funcție de execuție, iar 53% au declarat că acest risc nu există în ambele categorii menționate supra.

În vederea consolidării integrității instituționale în cadrul SFS, participanții la sondaj au venit cu următoarele recomandări:

interacțiunea în mod electronic și dezvoltarea sistemelor informaționale;

eliminarea interacțiunii fizice dintre agenții economici și inspectori;

toată comunicarea între contribuabili și SFS să fie efectuată în mod electronic prin intermediul platformei SFS;

simplificarea procedurilor de raportare și achitarea tuturor contribuțiilor la un singur cont;

micșorarea rapoartelor pentru antreprenori;

continua ajustare a salariilor personalului executor pentru a acoperi necesitățile de trai;

training-uri pe teme precum comunicarea, valori, dezvoltare personală;

dezvoltarea unor programe de formare și conștientizare;

implementarea unui sistem de monitorizare și raportare;

desfășurarea seminarelor de către Centrul Național Anticorupție;

sondage regulate cu publicul/contribuabilii;

educarea continuă a angajaților care au contact direct cu contribuabilii.

Reiterăm că, Serviciul Fiscal de Stat pune un accent deosebit pe comunicarea cu toate categoriile de contribuabili și cu regularitate consultă opinia acestora privind gradul de satisfacție urmare a interacțiunii cu autoritatea fiscală.

Totodată, menționăm că, autoritatea fiscală depune eforturi consolidate pentru a educa propriii angajați în spiritul respectării prevederilor legislației în vigoare pe domeniul integritate și anticorupție. În acest sens, Direcția securitate internă și anticorupție a SFS organizează cu regularitate instruirea angajaților instituției în vederea consolidării integrității instituționale prin prevederea și combaterea fenomenului de corupție.În cadrul sesiunilor de instruire, angajații autorității fiscale au fost familiarizați cu subiecte precum:respectarea regimului juridic al cadourilor;conflictul de interese și favoritirmul;neadmiterea, denunțarea și tratarea influențelor necorespunzătoare;incidentele de integritate;regimul de incompabilități;limitarea publicității;denunțarea corupției;gestionarea patrimoniului și a finanțelor publice;etica profesională a agenților publici.

Precizăm că sondajul a fost realizat prin intermediul SIA „Evaluarea gradului de satisfacție a contribuabililor”, sistem informațional implementat cu suportul Băncii Mondiale, în cadrul Proiectului de Modernizare a administraţiei fiscale (TAMP), în anul 2021.

Rapoartele privind rezultatele sondajelor de opinie anterioare pot fi consultate la rubrica „Sondaje de opinie” de pe www.sfs.md.

Serviciul Fiscal de Stat reamintește contribuabililor despre posibilitatea semnalării situațiilor de conflict, corupție din partea funcționarilor fiscali prin intermediul Centrului Unic de Apel al SFS la numărul 0 8000 1525 (Butonul 4).

De asemenea, raportarea incidentelor de integritate din partea angajaților SFS este posibilă și prin intermediul paginii-web oficiale www.sfs.md, la compartimentul Contacte, rubrica Sesizarea incidentelor de integritate.

PERCEPȚIA CONTRIBUABILILOR PRIVIND INTEGRITATEA ANGAJAȚILOR SERVICIULUI FISCAL DE STAT
Federatia de padel
BNRM